AdWords specifiek inrichten, maak het jezelf makkelijk

Iedereen die wel eens een AdWords campagne heeft opgezet, is begonnen bij de basis. Je verzamelt trefwoorden, schrijft een tekstje of twee, stelt een budget in en gaan! Jouw advertenties staan op het Wereld Wijde Web. Binnen je account zie je al snel wie op je advertenties klikt en dat bezoekers op je website komen. Leuk voor een tijdje, maar dan wil je toch je campagne gaan uitbreiden.

Een AdWords campagne uitbreiden is vaak een onmogelijke taak. Je hebt namelijk één advertentiegroep met een grote selectie aan trefwoorden en vaak één of meerdere advertenties. Het probleem hierbij is dat de advertenties doorgaans lekker algemeen zijn en iedereen die op de trefwoorden zoekt die advertenties ook te zien krijgt.
Vaak sluiten deze advertenties toch niet zo mooi aan bij de trefwoorden. Immers, iemand gaat op zoek naar een “eiken houten tafel” en komt jouw advertentie tegen. Nu wil hij/zij (na de moeite van de klik) ook op de pagina komen met precies de eiken tafel die hij/zij verwacht. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk gaat dit vaak genoeg fout.
Hier een aantal praktische tips voor het opzetten van je nieuwe campagne(s) en hoe je het jezelf, en de bezoekers van je website, gemakkelijk(er) maakt.

Voor de AdWords campagne de indeling maken

Vaak wordt binnen AdWords gebruik gemaakt van één campagne. Lekker makkelijk: slechts 1x je budget instellen, 1x je talen instellen en ook in 1x het volledige beeld hebben. Totdat je er achter komt dat er weinig budget naar jouw product X gaat omdat mensen veelvuldig zoeken naar jouw product Y. Wat doe je?
De biedingen voor de trefwoorden van product X ophogen en die van product Y verlagen om een goede balans te vinden. Dit is bijna ondoenlijk: het kost veel tijd en het levert veel ergernis op.
Als je voor verschillende productgroepen wilt adverteren, maak dan voor elk van deze groepen een eigen campagne aan. Zo kun je gemakkelijk aan elke groep een budget en specifieke instellingen hangen. Wil je meer verkopen van product X, verhoog alleen het dagbudget of de biedingen per trefwoord.

Advertentiegroepen duidelijk inrichten

Als er goed onderscheid is gemaakt tussen de productgroepen, is het ook mogelijk goed onderscheid te maken tussen de producten op advertentiegroep niveau. Bijvoorbeeld: binnen de productgroep “Tafels” zijn er diverse soorten tafels die verkocht moeten worden, zeg: de eiken houten exemplaren en de teak houten tafels. Voor elk van deze producten kan een eigen advertentiegroep worden aangemaakt waarbinnen de voor dat product belangrijke trefwoorden komen te staan. Zo worden binnen de advertentiegroep “Eiken houten tafels” trefwoorden gebruikt als: Eiken tafel, Eiken tafels, Eiken houten tafel, Eiken tafel kopen.
Voor elke AdWords advertentiegroep kan een goed beschrijvende advertentietekst worden geschreven die uitsluitend wordt getoond als iemand op een specifiek trefwoord zoekt.

De bezoeker naar de juiste bestemming brengen

Het punt is bereikt waarop de campagnes en advertentiegroepen mooi en overzichtelijk zijn ingedeeld. Nu komt eigenlijk nog het belangrijkste: waar sturen we de bezoeker naartoe na een klik op de advertentie?
Omdat de campagne zeer specifiek is ingericht, is het mogelijk om aan de advertenties URL’s te hangen van de specifieke producten. Iemand die zoekt op de mooie “eiken houten tafel” krijgt een advertentie te zien waardoor hij/zij overtuigd wordt om door te klikken en vervolgens terechtkomt op jouw pagina met een ruime keuze aan eiken houten tafels.
Wat nu als je zowel eiken tafels verkoopt van merk A als van merk B, en mensen ook op beide merken zoeken? Indien je website aparte pagina’s heeft voor de verschillende merken is het aan te raden om een specifieke URL te koppelen aan de trefwoorden. Deze trefwoord specifieke URL wordt gevolgd en niet de URL van de advertenties.

Hoe komt mijn AdWords campagne er dan uit te zien?

Om bovenstaande tips te verduidelijken, is een schematisch voorbeeld gemaakt dat gemakkelijk zelf voor elke website uit te tekenen is.
Het maken van zo’n overzicht is altijd aan te raden: begin niet met het aanmaken van de campagnes en advertentiegroepen in AdWords zelf. Zet eerst alles op papier. Zo krijg je een mooi overzicht van de productgroepen en producten die je wilt aanbieden en kun je rustig nadenken over de strategie, klikbudgetten en trefwoorden.

SEOHandleidingSchemaAdWords

Zijn er vragen of loop je bij AdWords tegen bepaalde problemen of vraagstukken aan? Plaats een reactie op dit artikel en misschien kunnen wij, of andere lezers, jou van advies voorzien.


Seo
Copywriter
Robert Didier
Robert Didier is de zoekmachinemarketing specialist van Spelwerk Teksten. Hij zorgt dat bestaande websites geen verplicht nummer zijn, maar doen wat ze moeten doen.

Benieuwd wat voor uw website mogelijk is? Vraag het hem per e-mail.

 LinkedIn
 Twitter

Reageer op dit artikel

3 Reacties op "AdWords specifiek inrichten, maak het jezelf makkelijk"

avatar
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Raul Tiru
Gast

Ik denk dat wat net beschreven is vrij logisch is voor de meeste mensen. Maar voor wie dat niet zo is, toch goed om het nog even toe te lichten. Pilot pages zijn belangrijk om je bezoekers blij te houden en zo verspil je geen kosten doordat bezoekers toch niet hebben gevonden wat ze zochten en meteen weer vertrekken.

Enovate Internet Marketing
Gast

AdWords adverteren is natuurlijk een zeer belangrijk deel van de internet marketing. Kiezen jullie vaak voor [exacte] zoekwoorden of brede zoekwoorden bij het instellen van je Adwords campagne? Ik mis dit onderscheid in het artikel.

trackback

[…] je account zie je al snel wie op je advertenties klikt en dat bezoekers op je website komen. […] SEO Handleiding voor Zoekmachine Optimalisatie AdWordsinrichtenjezelfmaakmakkelijkspecifiek […]