Bold is niet altijd Beautiful

Niets is voor eeuwig.
Enkele jaren geleden heeft de uitroep ‘Gaaf!’ bij iets leuks plaats gemaakt voor ‘Vet!’. Inmiddels lijkt ‘Vet!’ ook weer veld te moeten ruimen voor ‘Gangsta!’
In SEO is het niet anders.


Per pagina willen we een enkel hoofdtrefwoord naar voren laten komen. De 3 standaardelementen om iets in tekst nadruk te geven waren ‘italic’, ‘bold’ en ‘underline’. Bekend gegeven is dat iets in de tekst onderstrepen niet handig is omdat dit direct de gedachte aan links oproept. Zo heeft <u> afgedaan; maar browsers herkennen <i> en <b> nog wel dus deze toepassen is nog niet volledig verouderd.
Wat goed werkt, is het gebruik van ’emphasis’: <em>. Tekst wordt hierdoor vaak in ‘italic’ weergegeven; niet altijd en dus even checken. Bij tekst in bold weergeven doet ’emphasis’ ook bijzonder goede zaken als we ‘bold’ vervangen door ‘strong’; ‘strong’ staat eigenlijk voor ‘strong emphasis’. Waarom liever ‘strong’ dan ‘bold’? Dit om de simpele reden dat Google hierom heeft gevraagd.
En dan zeggen dat content ‘King’ is…

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Kortom: ‘strong’ is ‘Gangsta!’ Wat de toepassing van ‘strong emphasis’ betreft is de vraag wat we allemaal in ‘strong’ zetten. Wat betreft de aanblik hangt het van de trefwoordcombinatie af. Stopwoorden komen nu eenmaal vaak in trefwoordcombinaties voor, maar een lange rij vette woorden maakt het trefwoord minder gericht. Een beetje beperken lijkt beter. Qua vindbaarheid lijkt het niet veel uit te maken. Zoekmachines letten bijvoorbeeld niet zo op voorzetsels en lidwoorden en vervangen die rustig door andere; al staan die dan niet in ‘strong’ weergegeven.

De beste oplossing is echter bekendheid. Typ in Google in de zoektermen ‘bold beautiful’ samen 14 karakters – en de eerste 5 resultaten zijn The Bold and the Beautiful: 26 karakters volledig in ‘strong’ weergegeven. De optimale manier om in beeld te komen is blijkbaar niet alleen de beste weg vinden in het juiste aantal trefwoorden in ‘strong’.


Seo
Copywriter
Robert Didier
Robert Didier is de zoekmachinemarketing specialist van Spelwerk Teksten. Hij zorgt dat bestaande websites geen verplicht nummer zijn, maar doen wat ze moeten doen.

Benieuwd wat voor uw website mogelijk is? Vraag het hem per e-mail.

 LinkedIn
 Twitter

7
Reageer op dit artikel

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
Shared Sh.MsGKareltjeFrededwin Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Diederik Martens
Gast

Leuke woordspellingen. Het gebruik van strong ipv bold was mij echter al lang bekend. Ik heb er alleen nog niemand over zien schrijven, terwijl het best wel uitmaakt!

edwin
Gast

Sorry, de conclusie is veel te kort door de bocht..nu insinueer je bijna dat de top 5 enkel realiseerbaar is door een strong gebruik.
Dat neemt niet weg dat xhtml tags zeker aan te bevelen zijn..

Fred
Gast

Goed en best wel interessant artikel..

Kareltje
Gast
Kareltje

Hmmm…

Er is inderdaad wel meer aan de hand maar…

sluit een trefwoord eens op tussen EN ;
browsers (google?) zien dan ineens 2 trefwoorden, beiden vet…

Kareltje
Gast
Kareltje

Nou ja… gaat alles vet…
Ik bedoel natuurlijk alles opsluiten tussen -strong- EN -b-

MsG
Gast
MsG

Strong omdat Google hierom vroeg? Grapje zeker? Dit is gewoon behorend bij xhtml ipv html 4.0 specificatie, waarbij het meer de semantische kant opgaat, met omschrijven wát het is, ipv dat het een bolde tekst is.

Shared Sh.
Gast

rechts, vet en mooi is een bekend gezegde. maar niets is eeuwig. Ik denk dat het leuk is dat dingen veranderen, veranderingen veroorzaken verkeer betekent. meestal naar voren.