CAPTCHA: het bewijs van menselijkheid

SEOHandleiding-CAPTCHA1We zien het steeds vaker en het zal alleen maar meer worden toegepast op het internet: formulieren.
Ze zijn handig bij het aanmelden of inschrijven bij websites, om reacties op artikelen te plaatsen, om bestellingen te doen bij webshops. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Wat ook meer en meer voorbijkomt bij iets invullen op internet is een CAPTCHA.

Wat is CAPTCHA (Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart) en waarom moeten we onder formulieren iets invullen?

Misbruik maken van formulieren
De aanwezigheid van formulieren heeft wel een stevig nadeel: het open karakter maakt ze een gewild slachtoffer van Spambots. Spambots struinen het internet af naar formulieren om daarmee ongewenste berichten te versturen. Met alle gevolgen van dien. Denk aan ‘foute’ reacties op artikelen op een website en aan spam per e-mail. Je zal niet de eerste zijn die wegzakt in de zoekresultaten door spam in de reacties op bijvoorbeeld een blogartikel.
I.t.t. spam in reacties heeft spam via e-mail niet direct invloed op de zoekresultaten. Je kan echter wel op een zwarte lijst worden geplaatst. Hierdoor ontvangen mensen jouw e-mail niet meer. Dat wil je absoluut voorkomen als je per mail contact hebt met (potentiële) klanten.

Spam verspreiden wordt steeds lastiger
De meest gebruikte manier om spam tegen te gaan is CAPTCHA. Er wordt gevraagd een bepaald woord of letter- en cijfercombinatie in te vullen. Via een add-on is aan bestaande CAPTCHA’s ook audio toe te voegen. Deze methode is erg doeltreffend, en inmiddels zijn we gewend een CAPTCHA te moeten invullen. We weten eigenlijk niet beter. CAPTCHA’s verzinnen opent natuurlijk ook de weg naar creativiteit:
SEOHandleiding-CAPTCHA2

De eerste CAPTCHA’s verschenen in 2000.
Ze moeten aanhoudend worden veranderd om ze lastig te houden voor spambots; die ontwikkelen dapper mee. Minder leuk gevolg hiervan is dat ze voor ons ‘Humans’ ook lastiger worden om te lezen. Wie ziet snel wat het eerste woord is in onderstaande CAPTCHA?
SEOHandleiding-CAPTCHA3
Gelukkig mag je het meerdere keren proberen.
Spam verspreiden wordt lastiger, maar CAPTCHA’s invullen ook. Is dit dan wel de juiste methode om te controleren of een bericht spam/geen spam is? De last wordt namelijk bij ons bezoekers gelegd.

Wie moet bewijzen wat ik ben?
Is het wel de taak van de bezoeker om te bewijzen dat hij echt een mens is?
Dit komt niet echt vriendelijk over. Moet de computer niet kunnen bepalen of iets door een persoon of door een spambot wordt verzonden? Wat is jullie mening: blijven we de CAPTCHA invullen of laten we het aan de computer over om te bepalen of een spambot een bericht wilt plaatsen (computerprogramma’s insturen = toegestaan)?

Voorlopig houden we het nog op CAPTCHA. In een vervolg hierop laten we zien hoe je het plaatst en hoe je de audio add-on erbij zet.


Seo
Copywriter
Robert Didier
Robert Didier is de zoekmachinemarketing specialist van Spelwerk Teksten. Hij zorgt dat bestaande websites geen verplicht nummer zijn, maar doen wat ze moeten doen.

Benieuwd wat voor uw website mogelijk is? Vraag het hem per e-mail.

 LinkedIn
 Twitter

9
Reageer op dit artikel

avatar
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
KarelsCAPTCHA: het bewijs van menselijkheid | SEO-Blogger.nlPerfacilis - Roy ArisseRaul TiruCloudFocus Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
leXXweb webdesign & hosting
Gast

Je kan ook gebruik maken van de Akismet plugin. Het CMS systeem Fork CMS maakt hiervan gebruik.

Deze plugin zal op basis van de inhoud die je er naar stuurt, beslissen of iets SPAM is of niet. In 99% van de gevallen beoordeelt deze plugin de inhoud die je verstuurd correct.

m
Gast
m

Of Mollom, dit is een soortgelijke plugin

Jurgen de Jong
Gast
Jurgen de Jong

Akismet is inderdaad een goede plugin. Hij wordt zelfs standaard meegeleverd bij WordPress.

Ikzelf gebruik toch regelmatig CAPTCHA. ik merk dat ik daarmee nagenoeg geen spam meer ontvang

WebHel
Gast

Input van de gebruiker is nooit te vertrouwen. Spam is nog het minste probleem. Het echte probleem zijn bots die proberen jouw site te infecteren. Ook mij overkwam dat in 2009. Zie: http://webhel.blogspot.com/2009/11/how-to-test-if-your-site-contains.html

Een aardige manier om te controleren of je van doen hebt met een mens vind ik de vraag: “1 + 1 =” zoals gesteld op: http://versie1.webrichtlijnen.nl/toetsen/

CloudFocus
Gast

Er is een manier om spambots te blokkeren en toch de gebruiker niet lastig te vallen met een formulier.

1. Plaats een input veld van het type ‘text’ in je formulier
2. Valideer het veld op ‘leeg’. Er mag dus niets worden ingevuld.
3. Verberg het veld met CSS.

Iedere spambot zal het veld invullen. Vervolgens kan het veld niet worden verstuurd.

Raul Tiru
Gast

CAPTCHA vind ik wel oké. Maar dan de duidelijk verianten. Er zijn hele onduidelijk, maar gelukkig ook hele duidelijke. Alleen jammer dat ze niet gewoon allemaal duidelijk zijn.

Perfacilis - Roy Arisse
Gast

Nog veel beter: Een bot zal elk veld van jouw formulier invullen als het een formulier probeert te verzenden. Daarom: maak een veld dat leeg moet blijven en verberg dit via css of javascript. Als het veld niet leeg blijft dan gaat het om een bot, anders is de gebruiker menselijk.

That’s how simple it can be ^_^

trackback

[…] webshops. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat ook meer en meer voorbijkomt bij iets […] SEO Handleiding voor Zoekmachine Optimalisatie bewijsCAPTCHAmenselijkheid […]

Karels
Gast

Het ligt er een beetje aan welke variant van captcha gebruikt wordt. De redelijk leesbare teksten; prima, maar van die in elkaar zet-plaatjes en onleesbare teksten zijn vrij ergerlijk.