De 3 grootste tegenvallers bij opzetten webwinkel

Uit onderzoek van Postbedrijf PostNL blijkt dat beginnende webwinkeliers zich nogal verkijken op de benodigde tijd, complexiteit en geld dat nodig is bij het opzetten van een webwinkel. In dit artikel gaan wij dieper in op deze problemen en geven wij een aantal belangrijke tips!

De 3 grootste tegenvallers bij opzetten webwinkel

In het Commerce behoeftenonderzoek 2013 komen tal van tegenvallers aan het licht. Zie de onderstaande tabel.

In de tabel wordt onderscheid gemaakt tussen Clicks (alleen webshop) en Bricks & Clicks (fysieke winkel en webshop). De 3 grootste tegenvallers zijn:

1. Publiek naar de website trekken
Publiek naar de website trekken blijkt lastiger dan verwacht. Tevens vindt 33% van de ondervraagde ondernemers dat de kosten voor het genereren van de webtraffic tegenvallen.
tegenvallers-bij-opzet-webwinkel

2. Benodigde tijd
De hoeveelheid tijd die het kost om een webwinkel te exploiteren is veel groter dan verwacht. Een webwinkel beginnen doe je er niet even bij.

3. Website vullen met informatie
Productinformatie, afbeeldingen en een goede taxonomie (structuur van je webshop) kost tijd en geld. Het vullen van de webshop met geschikte content wordt door webwinkelaars vaak onderschat. En juist de content bepaalt het succes van je webshop. Content zorgt er voor dat je website aantrekkelijk wordt en vindbaar in zoekmachines.

De onderzoeksresultaten van PostNL kan Proseo bevestigen. Als internet marketeers voor het MKB ontmoet Proseo veel ondernemers met een webwinkel. Proseo constateert vaak dat zij worstelen met hun tijd en dat zij moeite hebben met het genereren van website bezoekers.

Aan de rechterkant van dit artikel hebben wij een poll geplaatst over dit onderwerp. Hierbij heeft twee op de drie webwinkeliers aangegeven dat het hebben van de webshop tegenvalt en heeft slechts een derde geeft aan dat het hebben van een webshop meevalt.
3 tips om rekening mee te houden bij het opzetten van een webshop

Voor startende ondernemers en bestaande retailers die de stap online willen zetten zijn er een aantal belangrijke tips.

1. Verkoop via andere websites
Wil je een webwinkel beginnen maar heb je beperkt tijd en geld? Overweeg dan om geen webwinkel te starten maar je producten te verkopen via websites waar al traffic op komt (bijv. marktplaats.nl of Etsy.com). Dit kan je een hoop tijd, geld en kopzorgen besparen.

2. Overweeg dropshipping
Met dropshipping kan je een webwinkel beginnen zonder dat je zelf voorraad hoeft te houden. Je hoeft dus niet financieel te investeren in voorraad. Tevens hoef je de producten niet zelf te verzenden. Dat scheelt tijd. Hiermee is het mogelijk om meer tijd en geld te besteden aan andere belangrijke webwinkelzaken zoals het genereren van bezoek.

3. Extra handjes in ruil voor omzetpercentage
Er zijn online marketing bureau’s die traffic genereren in ruil voor een omzetpercentage. Je hoeft dan geen financiële investering te doen. Zo’n bureau is tevens tot op het bot gemotiveerd om omzet te genereren. Het bedrijf verdient immers pas wat als jij iets hebt verdiend. In bepaalde gevallen zijn ze zelfs bereid om de volledige webshop ‘gratis’ te ontwikkelen, vindbaar te maken en de website te beheren in ruil voor een percentage van de omzet.

Ook met Proseo zijn dergelijke afspraken te maken. Neem gerust vrijblijvend contact op als je interesse hebt (0252-428323).


Copywriting
Expert
Joep Janssen
Joep Janssen is al 6 jaar Search Specialist bij Proseo, het bureau voor online vindbaarheid.

Wil je contact opnemen met Joep? Stuur hem dan een e-mail of geef hem een belletje, 0252-428323.

2
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Internetbureau LimburgS.Spuit Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
S.Spuit
Gast

Ook ik ben idd in het punt van tijd en investering flink de mist in gegaan. Gelukkig heb ik het nu allemaal goed op de rit maar heb me baan ervoor op moeten zeggen om alles optimaal te benutten!

Internetbureau Limburg
Gast

Onderzoek ziet er goed uit, alleen het lijkt gebaseerd op kleine getallen. Daarbij hoort bij dit onderzoek ook de afhankelijkheid van het achterliggende CMS (content management system), dat voor kleine webshops heel andere belangen treft dan voor grote webshops (denk aan wordpress vs magenta).