De favicon pimpt websites

SEOHandleiding-FaviconGebruikersvriendelijkheid is het kernwoord in SEO. Als we eenmaal gevonden zijn, is het de bedoeling aanwezig te blijven. Er zijn verschillende manieren.
Een methode is aantrekkelijk in de adresbalk en op tabbladen in beeld blijven als bezoekers een andere pagina voor zich hebben. Een andere manier is er prettig en opvallend uitzien als we eenmaal als favoriet/bladwijzer zijn opgeslagen.
Anders gezegd: de favicon en de Title Tag zijn verplichte nummers.

Al surfend worden we min of meer doodgegooid met favicons. Ze vallen alleen niet meer echt op: we zien door de bomen het bos niet meer. Dat er veel websites zonder favicon zijn, betekent dat we door het bos onze eigen boom niet meer zien. En daar gaan we iets aan doen.

De favicon als icoon toevoegen
SEOHandleiding-StartmenuIn de adresbalk en in het startmenu staat de favicon van de browser of het programma, en daar valt niet aan te tornen. In Title Tag is het uithangbord lieten we al zien dat je weinig bereikt als in de adresbalk ‘Welkom’ achter de favicon van Firefox staat. Duidelijk is dat daar sowieso aan gewerkt moet worden.
De favicon zelf dan.
De laatste versies van browsers laten de favicons op de tabbladen al zien zodra de pagina is binnengehaald. Je eigen icoon komt in de lijstjes favorieten/bladwijzers te staan en verschijnt op de bladwijzerbalk.
De standaard favicon heeft de afmetingen 16×16, 32×32 of 64×64 pixels. Je plaatst hem via een <link> tag in de <head>-sectie van de HTML-code. Dit kan als plaatje:
• <link rel=”shortcut icon” type=”image/x-icon” href=” https://www.seohandleiding.nl/favicon.ico “>
of
• <link rel=”shortcut icon” type=”image/png” href=” https://www.seohandleiding.nl/favicon.png”>

Het is ook mogelijk een bewegende favicon te plaatsen:
• <link rel=”shortcut icon” type=”image/gif” href=” https://www.seohandleiding.nl/favicon.gif”>

Opvallen door eenvoud
Met een favicon val je op. Het is handig om in de gaten te houden hoe het resultaat er uit gaat zien. Een favicon moet aandacht trekken zonder irritatie op te roepen.
Dit betekent:
1. Vormgeving met felle kleuren en weinig zwart. De tekst naast de favicon is meestal zwart en de achtergrond licht grijs of blauw (afhankelijk van de browser).
2. Houd het simpel en probeer niet teveel in de favicon te verwerken. Het is en blijft immers een klein plaatje.

Aan de slag met favicons!
Kreatief met favicons ben je met behulp van een favicon creator. Niet elke browser is even ‘faviconvriendelijk’ trouwens. Internet Explorer accepteert alleen ICO, Opera accepteert ICO, PNG, GIF, Animated GIF, JPEG, APNG en SVG. Andere browsers zitten tussen IE en Opera in.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
J. Baran
9 jaren geleden

Wij zijn een strategisch internet bureau. Dit betekent dat wij er alles aan doen om onze klanten online succesvol te maken. Wij geven strategisch advies, ontwikkelen internet marketing campagnes en realiseren de beste websites en applicaties.

trackback
9 jaren geleden

[…] De favicon pimpt websites […]

RobertDidier
9 jaren geleden

@J.Baran: Tja, op deze manier reageren is best grappig. Het laat namelijk zien dat het best handig is als de favicon herkenbaar moet zijn voor de website, dat goede Title Tags nodig zijn en dat tekst herhalen niet werkt (PR0).

Anton Zomers
9 jaren geleden

Naamsbekendheid maken is altijd goed.