Google Autocomplete Voorspellingen uitgelegd

Google’s Search Liaison, Danny Sullivan, legt in een nieuwe blogpost uit hoe autocomplete voorspellingen worden gegenereerd.

Iedereen die Google Search gebruikt, is al eerder in aanraking gekomen met autoaanvullen, omdat de voorspellingen beginnen te verschijnen zodra er woorden in de zoekbalk worden getypt.

Autoaanvulvoorspellingen zijn ontworpen om gebruikers tijd te besparen door ze nog sneller de informatie te geven die ze nodig hebben.

Google heeft al eerder uitgelegd hoe auto aanvullen werkt. Deze laatste uitleg is specifiek gericht op de manier waarop de voorspellingen worden gegenereerd.

Hoewel autoaanvullen is ontworpen om nuttig te zijn, werkt het niet altijd op die manier. Sullivan gaat ook in op wat Google doet in situaties waarin het beter is om niets te voorspellen.

Autocomplete voorspellingen: Waar komen ze vandaan?

Autocomplete voorspellingen worden automatisch gegenereerd op basis van echte zoekopdrachten die mensen in Google hebben getypt.

Bij het genereren van voorspellingen kijkt Google naar 4 factoren:

  • Trending query’s
  • Taal van de zoeker
  • Waar de zoeker zich bevindt
  • Versheid

Google overweegt eerst trending queries bij het genereren van autocomplete voorspellingen, maar het zal niet alleen de meest voorkomende voorspellingen suggereren.

“Zo werken voorspellingen op het meest basale niveau”

Zegt Sullivan.

Om de voorspellingen relevanter te maken voor de individuele zoeker, kijkt Google ook naar de taal en de locatie van de zoeker.

In het onderstaande voorbeeld is te zien hoe de voorspellingen voor “rijexamen” verschillen voor een zoeker in Californië (links) versus een zoeker in Ontario, Canada (rechts).

Langestaartvragen worden op een andere manier behandeld. Omdat de zoekopdrachten minder vaak voorkomen, kan Google van het voorspellen van een hele zoekopdracht naar het voorspellen van delen van een zoekopdracht verschuiven.

“Bijvoorbeeld, we zien misschien niet veel vragen voor “de naam van het ding aan de voorkant” van een bepaald object. Maar we zien wel veel vragen voor “de voorkant van een schip” of “de voorkant van een boot” of “de voorkant van een auto”. Daarom zijn we in staat om deze voorspellingen aan te bieden tegen het einde van wat iemand aan het typen is.

Google kan prioriteit geven aan versheid bij het genereren van voorspellingen als er een stijgende belangstelling is voor een bepaald onderwerp.

“[onze geautomatiseerde systemen] kunnen een trendmatige voorspelling laten zien, zelfs als het niet de meest voorkomende van alle gerelateerde voorspellingen is die we kennen.”

Sullivan benadrukt dat autoaanvullen is ontworpen om meer te doen dan de meest voorkomende vragen suggereren. Het is anders dan, en moet niet worden vergeleken met, Google Trends.

Wanneer auto complementatie geen suggesties doet

Google heeft maatregelen genomen om bepaalde soorten voorspellingen te vermijden die onverwacht, schokkend of minder waarschijnlijk tot betrouwbare inhoud kunnen leiden.

Google gaat op twee manieren met deze problemen om:

Automatisch: Systemen zijn ontworpen om potentieel nutteloze en beleidsondermijnende voorspellingen te voorkomen.

Handmatig: Als de geautomatiseerde systemen van Google geen voorspellingen doen die in strijd zijn met het beleid van Google, zijn er handhavingsteams die voorspellingen verwijderen in overeenstemming met dat beleid.

Autocomplementatie geeft geen suggesties wanneer het termen en zinnen herkent die gewelddadig, sexueel-expliciet, haatdragend, kleinerend of gevaarlijk kunnen zijn.

Google kan ook voorkomen dat autoaanvullen suggesties doet als het erkent dat een voorspelling onbetrouwbare inhoud kan opleveren.

Autoaanvullen werkt niet bij vragen waarbij de voorspellingen kunnen worden geïnterpreteerd als bevestigingen van onbevestigde geruchten.

Gebruikers kunnen nog steeds zoeken naar alles wat ze willen

Tot slot zegt Sullivan dat het gebruikers vrij staat om te zoeken naar alles wat ze willen.

Google kan voorkomen dat autoaanvullen in bepaalde situaties werkt, maar het zal niet voorkomen dat de werkelijke zoekresultaten verschijnen.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties