Er zijn veel manieren om hoog te staan op de resultatenpagina van Google, maar PageRank lijkt een toverwoord.
Voor een hoge PageRank (PR) doen we alles want wat is beter dan een hoge waardering door Google; en een groen balkje staat gewoon goed.
In het kort hoe scoren met PR in principe werkt:
1. Je krijgt een hogere PR als er op een andere site een link naar jouw site staat
2. Hoe hoger de PR van die andere site, des te meer waarde de link krijgt
Kortom, democratie volgens Google voor extern linken: elke link naar jouw site is een stem, maar niet alle stemmen zijn evenveel waard.
Nu behaalt een website met alleen een pagina ‘Links’ ook geen hoge PR: er is meer. Naast ‘external backlinks’ bestaan ook ‘internal backlinks’ en we kijken wat een goede interne structuur voor de PR doet.
Intern linken
Naar binnen linken doe je natuurlijk naar goede pagina’s want dit zijn je eigen pagina’s. Met onze websites willen we eerst gevonden worden en dan begrepen worden. Dit is mooi te combineren met behulp van interne links.
Om gevonden te worden moet je duidelijk maken wat je in huis hebt. Goed middel is de aanleg van een sitemap, maar zoekmachines (Google e.a.) doen meer: ze lezen de pagina’s om te ontdekken waar het om gaat en wat de moeite waard is. De verwijzing naar een belangrijke pagina binnen je eigen site valt op. Wel op de juiste manier verwijzen en met iets als ‘Klik hier voor goedkope horloges’ lukt dat niet. Je legt de nadruk op ‘klikken’ en maakt de trefwoordcombinatie ‘klikken goedkope horloges’. Beter is ‘Profiteer van de voordelige horloges bij Juwelier Braamsma!’
Links in footers?
Nu is die oproep om horloges te kopen iets wat de familie Braamsma wellicht onderaan een pagina neerzet. Hecht Google meer waarde aan links in de tekst dan aan links onderaan de pagina? Ja en nee. Ze gaan uit van het feit dat links in de tekst relevanter voor de pagina zijn, maar ze nemen alles mee:
De vraag blijft wat interne links voor de PR doen. Het antwoord is ‘best veel’. Blijkbaar tellen interne links toch mee bij de berekening van de PR. Minder, maar toch. Een site wordt ook gewaardeerd op het aantal pagina’s en op de inhoud daarvan. Ze maken dan deel uit van een site met een sterke interne structuur waarnaar kan worden gelinkt via de homepage.
Dat interne links meetellen bij de bepaling van de PR is lastig te bewijzen. Je ziet het aan het feit dat ook pagina’s waar niet extern naar wordt verwezen een PR hebben (site: www.seohandleiding.nl).
[…] Interne links en wat doen we ermee? – Powered by PROSEO seohandleiding.nl/interne-links-en-wat-doen-we-ermee.html – view page – cached Er zijn veel manieren om hoog te staan op de resultatenpagina van Google, maar PageRank lijkt een toverwoord. Voor een … Tweets about this link […]
Links in de footer, kun je grote stappen mee maken in je seo score
[…] worden en dan begrepen worden. Dit is mooi te combineren met behulp van interne links. Lees hier […]
Links in de footer….wat bedoelen jullie precies?
Of je bedrijf op zoveel mogelijk gratis gidsen aanmelden.
Links zijn ook welkom….
Bedankt voor de informatie en het filmpje van Matt. Kijken hoelang het nog duurt wanneer ze eindelijk een nieuwe update gaan voor de Pangrank.
Groeten.
En met seoQuake dan je dan bekijken hoeveel interne links je hebt.
Bedankt voor de tips, veel werk aan de winkel dus, maar meteen een linkje erbij
Of directorys
Bezig interne links te plaatsen.
Van homepage naar produkten en van diverse info pagina’s naar produkten. Kun je ook terug laten linken?
[…] staat gewoon goed. In het kort hoe scoren met PR in principe werkt: 1. Je krijgt een hogere […] SEO Handleiding voor Zoekmachine Optimalisatie Referenties: Fullcolorshop.nl Seocenter neemt zoekmachineoptimalisatie serieus en leeft zicht […]
bedankt voor de tips, ga er zeker gebruik van maken bij het optimaliseren van de site voor een zinken dakgoot
bedankt voor de tips, ga er zeker gebruik van maken
Nog veel werk aan de winkel. Maar het begin is er al. Op naar linkbuilding & pagerank.
PR++
Interessant stuk, komt goed van pas in mijn werk als tekstschrijver!
Leuk stuk kan altijd van pas komen..
Ik ben benieuwd of het ook voor http://www.nustoring.nl zal werken.
We gaan ermee aan de slag!
Het werkt zeker mn site http://www.sanderswoodworks.nl is flink gestegen.
Goed, aardige tips, ben nu bezig met het SEO-en van http://www.alletoprestaurants.nl en kan dit artikel goed gebruiken! 😉
Ik hoop dat dit gaat werken met de volgende restaurant elburg bedankt voor je tips
Bedankt voor tips ik had foutje gemaakt in de link zie tot me spijt. 🙁
restaurant elburg
Zo, zal ik origineel zijn en geen link achterlaten? Begint een beetje op spammen te lijken hier! 😉
Anyway, goede tips! Gaan we wat mee doen!
hallo graag zouden we wat hoger in googel komen met elbandidoradio.nl wie kan mij mailen hoe dit moet elbandidoradio@live.nl
Hoe zit het met links op verkeerde websites? kan dit echt in je nadeel werken? Je hebt toch geen controlle over wie jouw link op zijn website zet soms.
Hoe zit het met links op verkeerde websites? kan dit echt in je nadeel werken? Je hebt toch geen controle over wie jouw link op zijn website zet soms.
Niet alleen een sitemap en een footer zijn belangrijk. google hecht ook waarde aan breadcrumbs.
Leuk artikel. Denk dat er veel mensen wat aan hebben, ikzelf wist het grootste gedeelte al maar vindt het leuk om er over te lezen
ik zal het proberen, genoeg tips in ieder geval.
ik zal het proberen, genoeg tips in ieder geval
Wat belangrijk is om te weten is het volgende:
Op het internet linken mensen naar websites die ze interessant vinden.
De meeste mensen linken meestal naar de homepage van een bepaalde website.
Hier komt dan ook de meeste linkwaarde binnen.
Het is voor jou als webmaster de taak om deze linkwaarde doordacht te verdelen naar de juiste pagina’s op je website.
Strategisch gezien is het natuurlijk aan te raden om de linkwaarde van de homepage te verdelen naar pagina’s die je de meeste winst (omzet) opleveren. Hoe meer linkwaarde je daar naartoe laat vloeien, des te belangrijker die pagina wordt. En hoe belangrijker, hoe hoger in Google.
Op het kanaal van Google Webmasterhelp op YouTube staan veel video’s waarin dit haarfijn wordt uitgelegd.
Maak nooit de fout om op je homepage naar tientallen andere sites te linken, bijvoorbeeld in de navigatiebar, omdat dit al je linkwaarde laat wegvloeien naar die andere sites. Je doel moet zijn om de linkwaarde juist te behouden!
Tip: bekijk deze video voor meer duidelijkheid over hoe de linkwaarde vanaf je homepage naar andere pagina’s wegvloeit:
http://www.youtube.com/watch?v=R4IE4WLPLZQ
Links in de footer zijn links die helemaal aan de onderkant van je website worden weergeven, meestal in een extra balkje. De footer is de onderkant van je website, je voettekst.
Links die op elke pagina terugkomen, veelal menu’s w.o. ‘footer’ links, tellen vanuit een ‘PageRank point of view’ niet elke keer opnieuw als een link. Het is immers een steeds terugkerend onderdeel van de website en onafhankelijk van de content en/of context op de pagina en de waarde van een een link is juist in grote mate afhankelijk van de content en context op de specifieke pagina.
En voor alle mensen hierboven die proberen linkjes te ‘scoren’ t.b.v. verbetering van hun SERP posities: Als je enig verstand van zaken hebt, dan check je of een site ‘no-follow tags’ toepast. In dit geval verspillen jullie je energie!
[…] risico van punt 4 nemen we toch maar, want interne links zijn best […]
Je aanmelden op verschillende startpagina’s helpt ook. Er zijn er vele! Dus dit kost wel veel tijd.
[…] veel waarde aan footers. Wat gebeurt er? De pagina wordt bekeken en het werkt sterk als daar een interne link op staat. Als die link onderaan de pagina wordt herhaald, wordt hij gelezen en genegeerd. Bij twee […]
Awesome job ik ben echt waarderen als deze baan.
Al mijn sites zijn intern met elkaar gelinkt, daar begin ik standaard mee.
Interessant artikel. Bedankt voor de nuttige tips!
Bedankt ik ga ermee aan de slag!
Met het intern maken van links tussen producten of pagina’s kan je veel bereiken. Maar ook het toevoegen van breadcrumbs werkt goed voor SEO.
Door het toevoegen van een juiste linkstructuur in je footer kan je grote sprongen maken in je SEO rankings.
We gaan ermee aan de slag!