Keywords bepalen

SEOHandleiding-KeywordsBelangrijk bij de ranking van je site is het bepalen van keywords, trefwoorden. Op welke woorden je gevonden wilt worden is niet de juiste vraag.
Je moet je afvragen: ‘Welk keyword gebruikt mijn doelgroep om naar mij te zoeken?’

Je kan stellen dat je gevonden wil worden op ‘zoekmachine optimalisatie’, maar dat is zinloos als je doelgroep zoekt op ‘aanmelden bij zoekmachines’.

Groepering van keywords
Een goede keyword bestaat meestal niet uit 1 woord zoals vaak wordt gedacht. Termen als ‘gratis’, ‘zoekmachine’, ‘website’ klinken goed, maar zijn veel te algemeen. Een goed keyword bestaat uit een groepering van 2 tot 5 woorden.
Als je een groepje keywords hebt als ‘zoekmachine marketing bureau’ is dat veel gerichter dan alleen ‘zoekmachine’. Je hebt daarmee meer kans om hoger in zoekmachines te komen. En de mensen die op je site belanden, zijn er meer doelgericht gekomen waardoor de conversie hoger zal liggen ;-).

Een aantal tools die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste keywords zijn:
1. Overture Suggestion tool Deze geeft aan hoeveel keer er gezocht is naar het ingevoerde woord.
2. Google AdWords keyword suggestion Hiermee kijk je welke termen het meest populair zijn en welke gerelateerde zoekwoorden wellicht ook interessant zijn om te overwegen.
3. Wordtracker (betaald) Deze tool kost geld, maar is prima om goede keywords te bepalen. Wordtracker haalt de data van meerdere zoekmachines waardoor deze data niet specifiek voor 1 zoekmachine zijn. Dit is handig omdat sommige zoekmachines vanuit een bepaald land heel veel bezoekers hebben waardoor de data niet echt correct zijn. Op Altavista en Alltheweb bijvoorbeeld zal bijna niet op ‘zoekmachine optimalisatie’ worden gezocht. Op Google en vooral Ilse zal dit wel het geval zijn, omdat deze meer Nederlandse gebruikers hebben.
4. Digitalpoint Keyword Suggestion Ook een erg goede tool: geeft aan hoeveel er per dag naar het ingevoerde wordt gezocht. Je kan hierbij ook aangeven voor welk land je het wilt checken. Erg handig en nog gratis ook!

Verder kunnen we nog meegeven een ‘keyworddichtheid’ van 5% tot 7% aan te houden. Dit betekent dat, zeg maar, 1 op de 20 woorden het unieke keyword bevat dat bepalend is voor de pagina. Dit hoofdtrefwoord een keer of 4, verdeeld over de pagina, plaatsen is voldoende. Meer dan dat maakt de pagina te lang voor gebruikers en Google ziet dat ook nog als SPAM.

Indien er nog mensen andere handige tools hebben, of suggesties hebben laat je horen!


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dominique Verniers
Dominique Verniers
12 jaren geleden

Zijn er ook goede tools om data van google.be en google.nl te halen?
De meeste tools zijn beperkt tot de data van google.com.

Als ik bv. die van DigitalPoint gebruik en ik zoek op “zoekmachine optimalisatie” en ik selecteer Netherlands dan krijg ik totaal geen data.

Steun kika elke dag
11 jaren geleden

Zijn keywords voor google tegenwoordig niet vreselijk naar beneden gegaan in waarde of kan je nog steeds echt bovenin komen met de zoekwoorden.
En zoja moeten je keywords dan ook werkelijk te maken hebben met title,discription en de tekst van je pagina?

James
9 jaren geleden

Veel tools zullen niet meer werken of zijn niet geschikt voor de Nederlandse markt. De Adwords keywordtool (hulpprogramma voor zoekwoorden) is de enige keywordtool die ik nog gebruik om mijn keywords te bepalen.

Een tip die ik kan geven bij het zoekwoord onderzoek is: stel een lijst samen met allerlei woorden die op je eigen site voorkomen, op andermans sites voorkomen van je concurrenten en de woorden die je uit de keywordtool krijgt.

Vervolgens ga je samen met een collega langdurig brainstormen over de samengestelde lijst met keywoorden op de lijst uit te breiden.

Zo kom je uiteindelijk op een hele grote lijst zoekwoorden, waarvan je enkele vast nog nooit eerder waren opgevallen.

Zoekwoordonderzoek is zo enorm belangrijk voor een website. Plaats alle woorden waar je op gevonden wilt worden in je teksten, anders wordt je niet weergegeven als een klant een woord gebruikt dat niet op je website voorkomt – en dat kan geld (omzet) kosten.