KISS die landingspagina!

Landingspagina’s zijn als holes op golfbanen.
De bal moet er zo snel mogelijk op terechtkomen en je wilt het liefst direct scoren. Wat is de eis om een hole-in-one op onze website te zien? Hoe zetten we bezoekers aan tot actie in de vorm van aankoop, nieuwsbrief, contact enz.? In een woord KISS.
In meer woorden ‘Keep It Simpel, Stupid’.

Uit onderzoek is het volgende gebleken (oké, een standaardzinnetje, maar het staat toch gewoon goed). De effectiviteit van landingspagina’s neemt sterk toe als overbodige keuzes en afleidende elementen verwijderd worden. Het ontwerp van de pagina mag de bezoeker niet afleiden van de aanzet tot actie, de hole-in-one. Hieruit volgt dat bij het maken van landingspagina’s enkele zaken in de gaten moet worden gehouden:
1. Beperk je tot 1 onderwerp per landingspagina
2. Beperk de tekst tot 1 enkele kolom in het midden van de pagina. Het verplaatsen van ‘palen’ met navigatie van links naar rechts doet soms wonderen: proberen!
3. Beperk je tot het invoegen van zaken zoals foto’s en grafieken tot zaken die de aanzet tot actie ondersteunen.
4. Beperk je tot het minimaal nodige aantal interne verwijzingen. Dit is een lastige omdat zoekmachines graag een sterke interne structuur zien en veel interne links lekker lijkt. Bezoekers worden echter steeds van de eigenlijke landingspagina gehaald. Probeer de juiste verdeling te vinden.

Duidelijk mag zijn dat ‘beperken’ het kernbegrip is: met minder bereik je meer. Mooi voorbeeld is Google Chrome: geen overvloed aan knoppen, toolbars en ga zo maar door. Dat is KISS zoals Keep It Simpel, Stupid moet zijn, maar ‘Keep it Short and Simple’ mag ook.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anthony Game
10 jaren geleden

Hebben jullie een voorbeeld van de optimale ‘KISS’ SEO landingspagina?

Mark van Loon
10 jaren geleden

beperken van je interne verwijzingen kan wat SEO betreft problematisch zijn, maar is zeker een goede tip voor AdWords. Ik heb op mijn landingspagina’s voor AdWords elke link (behalve “offerte aanvragen”) verwijderd, en dit werkt prima!

willem schilder
10 jaren geleden

heeft het ook nog zin om alles centraal op een pagina te zetten (de salesbutton)?

Diederik Martens
10 jaren geleden

He Anthony Game nog steeds bij de JOST netwerkclub in Tilburg? Ik denk niet dat er direct een KISS voorbeeld is. Het heeft gewoon alles met user-experience, user-interface en conversie te maken. De pagina zo goed inrichten dat er optimale conversie is. De focus moet voor de bezoeker liggen op wat jij wilt dat hij moet doen. Hoe minder je op een pagina zet des te duidelijker enzovoort.

Stefan
Stefan
10 jaren geleden

Op onze media opleiding kregen we te leren: “Less is more” Geen poespas, maar to the point.

Gerrit Hopster
10 jaren geleden

Ja een voorbeeld zou mooi zijn. Ben benieuwd!

Melvin
10 jaren geleden

De content van de landingspagina moet goede relevante content hebben. De pagina moet aantrekkelijk zijn en makkelijk om te lezen!

Verder goede tips!

video marketing cursus
10 jaren geleden

Ik ben een leek in website,s bouwen,ik heb er nu een gebouwd met webbuilder. Nu over die landingspagina,s. Als ik 8 hoofd keywords heb,dan zet ik deze in een menu,maar ik heb een verkooppagina EN DAT IS OOK DE HOMEPAGINA en daar staat meestal geen menu bij,maak ik dan een pagina erbij waar wel een menu opstaat,en via dit menu komen ze op de landingspagina,s,per keyword een landingpagina met een optin voor inschrijven.

Als mijn keyword thuiswerk is,komen ze op de pagina die gaat over thuiswerk,daar staan weer enkele links in naar extra thuiswerk of eerlijk thuiswerk pagina,s,zo moet het toch?

Ik zou wel een landingpagina van een verkoopsite/mimisite willen zien.

gr conny

trackback
10 jaren geleden

[…] SEO Handleiding, bedankt! […]

Marnix Verheij
10 jaren geleden

KISS SEO je verhaal klopt wel, maar dat je niet eens een goed voorbeeld hebt)-:

nvt
nvt
9 jaren geleden

Tammo, er zijn toch zo 10 voorbeelden te geven? klik maar eens op de adwords resultaten van concurerende keywords..zo lijkt dit artikel weer een simpele vertaling zonder echte kennis van Proseo

trackback
9 jaren geleden

[…] 2010, een gure winter en tijd genoeg om achter de computer te zitten. Daar kwam het artikel KISS die landingspagina uit voort. De opzet was duidelijk maken dat met ‘Keep It Simple, Stupid’ veel wordt […]

Guapa Media
9 jaren geleden

Sinds korte tijd zijn wij ook helemaal voorstander van het KISS principe! Houd het voor iedereen simpel en begrijpbaar, alleen op die manier kun je conversie realiseren!! Succes verzekerd als je met KISS in je gedachten werkt!! Zegt trouwens niets over je voorkeur qua muziek…