Marktplaats nieuw SEO beleid?

Ik zat net op Marktplaats en toen zag ik heel opmerkelijk dat ze aan alle advertenties in de overzichtsrubrieken tegenwoordig de nofollow tag meegeven. Iets wat ik eigenlijk niet echt kan plaatsen. Je zou toch denken dat Marktplaats graag wilt dat Google alle advertenties snel indexeerd, echter bij Marktplaats denken ze er schijnbaar anders over.

Eerder maakte Marktplaats zich nog schuldig aan zoekmachine spam door de speciale subdomeinen koop-tips.marktplaats.nl en zoeken.marktplaats.nl op te zetten. Hierop zijn populairse categorieeen te vinden met top keywords. En de urls als http://fotografie.marktplaats.nl/digitale-camera-s-nikon/90257524-coolpix-4500-digitale-camera.html zijn super gerewrite voor zoekmachines. Nu is het opvallende dat juist die spam subdomeinen als enige overzichtspagina geen nofollow gebruikt op de advertenties. Er is dus duidelijk iets smerigs aan de hand bij de SEO technieken van Marktplaats.

Schijnbaar werkt de strategie wel goed aangezien er meer dan 1,7 miljoen geindexeerde pagina;s in Google staan.

Kan iemand me helpen bij de logica van het plaatsen van de nofollow tags op de consumenten rubrieksoverzichten terwijl op het spam subdomein koop-tips.marktplaats.nl er geen gebruik van wordt gemaakt.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Kortingkorting.nl
13 jaren geleden

De overzichtsrubrieken hebben een hogere PR dan de advertentie pagina’s. De advertentie’s in de overzichtrubrieken zouden dus (oneerlijk) een hogere waardering kunnen krijgen.

Erik van der Veen
Erik van der Veen
12 jaren geleden

Het is verstandig om de nofollow-tag bovendien onder andere ook toe te voegen aan de link naar de algemene voorwaarden, disclaimers, privacy statements e.d.