Microsoft en Yahoo samen ten strijde tegen Google

Vorig jaar mislukte de overname van Yahoo door Microsoft nog wegens een te laag overnamebod (47,5 miljard). Woensdag 29 juli echter maakten de twee bedrijven alsnog de samenwerkingsovereenkomst bekend om samen ten strijde te trekken tegen Google.

Dat de twee internetbedrijven gaan samenwerken op de groeiende markt voor zoekmachines en online advertenties is begrijpelijk. De vraag is alleen in hoeverre hun krachtenbundeling nut zal hebben als het om de strijd tegen Google gaat: deze ‘Big Boss’ heeft in de Verenigde Staten een marktaandeel van 65 procent. Hoewel Yahoo de tweede zoekmachine van de VS is, hoort bij deze positief klinkende positie toch maar een marktaandeel van 20 procent. Tel hier de 8 procent van Microsofts Bing bij op en Google staat alsnog op eenzame hoogte.

Maar wat houdt deze samenwerking tussen Microsoft en Yahoo eigenlijk in? Yahoo’s zoekmachine blijft er volgens topvrouw Carol Bartz hetzelfde uitzien, maar Microsoft gaat de technologie leveren; onderaan de zoekresultaten komt een melding dat de dienst wordt aangedreven door Bing. Als tegenprestatie krijgt Microsoft een licentie op het gebruik van Yahoo’s zoektechnologie, zodat Bing verbeterd kan worden.

De samenwerking zorgt daardoor voor een betere technologie achter beide zoekmachines, wat weer kan helpen hun marktaandeel te vergroten. Maar is het genoeg om een gat van 37 procent te dichten of zelfs maar in de buurt van Google te komen?

Feit is dat beide internetbedrijven individueel in ieder geval kansloos zijn tegen internetgigant Google. Samenwerking is altijd het proberen waard voor een betere concurrentiepositie.

Microsoft en Yahoo: een typisch geval van baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Moes
11 jaren geleden

ben wel benieuwd om wat voor bedrag de overeenkomst gesloten is.

RobertDidier
11 jaren geleden

De exacte som die Microsoft voor Yahoo heeft losgemaakt blijft geheim.
Dat bedrag lijkt echter niet spectaculair te zijn verhoogd. De opzet van de ‘samenwerking’ (zie Air France/KLM) is in een ander jasje gegoten (beide bedrijven hebben dan ook ‘een toenmalige bedrijfsleiding’).
Tijdens de tienjarige overeenkomst levert Microsoft de technologie achter Yahoo. Het uiterlijk van Yahoo blijft onveranderd – weliswaar met een ‘Bingetje’ onderaan – en Microsoft vraagt de eerste 5 jaar 12% van de inkomsten voor dit onderhoud.
Al met al verlaagt de samenwerking vooral de kosten, en het aantal banen, bij Microsoft en Yahoo. Doel van de samenwerking is resultaten met betere informatie geven dan Google doet. Qua snelheid en volledigheid blijft Google nummer 1.

Joop
Joop
11 jaren geleden

en Google staat alsnog op eenzame hoogte……

Maar dit is een bericht van zeer kort nadat BING online is gekomen en nog korter nadat Yahoo heeft besloten haar zoekmachine te stoppen via BING verder te gaan.

Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

Strikt persoonlijk vind ik BING een verfrissende uitstraling hebben. MAAR BING leest geen sitemap in, zo is mij door hen bevestigt.

Ook graaft BING (nog) niet dieper in websites.

Maar het is niets een voortzetting van wat dan ook, het is een verfrist nieuw initiatief en ik begreep dat de afstand in Amerika tussen de internetters die beide zoekmachines gebruiken nog maar rond de 20% zit.

Je kunt immers niet zeggen: 90% gebruikt Google, dus kan 10% van de internetters Bing gebruiken, veel mensen gebruiken meerdere zoekmachines.

Dat de macht van Google kan worden gebroken, dat juich ik toe, het is gewoon gevaarlijk als er maar 1 machtspartij als zoekmogelijkheid online staat.

Zie immers het bizarre gedrag van Google met haar adsense-“beleid”.