New PageRank, No Ranking

SEOHandleiding_PagerankHalf januari 2011 was het dan zover: de nieuwe update van de Google PageRank (PR). We hebben er zo’n 9 maanden op moeten wachten, maar waar hebben we nu eigenlijk op moeten wachten?
Op een schouderklopje. PR laat de waarde van een pagina t.o.v. andere pagina’s zien, maar heeft geen positief effect op de ranking zelf.

Veel SEO’ers zien PR als de premie na flink sleutelen aan hun website. Het staat ook goed, maar niet meer dan dat. Spreekt dit elkaar niet tegen: een pagina een hoge PR is hij toch beter? Klopt, maar het zijn andere dingen die de ranking bepalen. Een pagina met een hoge PR kan bij Google e.a. op pagina x belanden. Anders zouden alle resultaten op pagina 1 van zoekmachines PR 10 hebben.

De berekening van PageRank en linkbuilding
De waarde van een pagina wordt bepaald door het aantal inkomende en uitgaande links. Dit lijkt simpel optelwerk, maar dat is het niet.
Als voorbeeld een eenvoudig netwerk:
SEOHandleiding_PR
Wat hier meespeelt is de waarde die de links hebben. B is duidelijk een interessante pagina: er wordt veel naar gelinkt. C krijgt echter een hogere PR dan E ondanks het feit dat E meer binnenkomende links heeft. Reden is de linkruil tussen twee waardevolle pagina’s. De waarde wordt bepaald door de kans dat bezoekers van B ook naar C gaan, en omgekeerd. E heeft voor Google niet veel relevantie met B. De kans dat bezoekers van E naar B gaan is daardoor minder groot, en de kans dat bezoekers van B naar E gaan is vrijwel 0. Gelukkig heeft E een vrij uitgebreid netwerk met links die naar B verwijzen. Google waardeert dat in de PR. In dit schema is A de sukkel en dankt het de PR aan D en het netwerk van E.

C heeft de hoge PR vooral te danken aan linkruil met B. Deze Reciprocal links kunnen zowel in tekst als grafisch (banners) zijn. Linkruil lijkt een goede optie, maar het is oppassen geblazen want het kan ook negatief werken. Je bent namelijk de controle kwijt. Als je een link naar een website opneemt die zelf verdachte links heeft, geef je die meer waarde op jouw kosten. In het schema kunnen dit de 5 paarse links naar E zijn.

De oplossing
Enkelvoudig linken lijkt de beste oplossing te zijn. Wat heeft dit nu met PR te maken? Een hoge PR krijg je als er een goed netwerk om je website ligt. Dit goede netwerk krijg je door andere websites naar jou pagina’s te laten linken en andere websites linken naar jou pagina’s als die inhoud hebben. Zie hier de mogelijke huidige waarde van PR: als de content klopt, waarderen bezoekers dat, wordt ernaar verwezen en stijgt de PR.
Conclusie: PR doet niets voor de ranking, maar stevige content zorgt voor een hoge PR, en dat voelt gewoon goed.


Seo
Copywriter
Robert Didier
Robert Didier is de zoekmachinemarketing specialist van Spelwerk Teksten. Hij zorgt dat bestaande websites geen verplicht nummer zijn, maar doen wat ze moeten doen.

Benieuwd wat voor uw website mogelijk is? Vraag het hem per e-mail.

 LinkedIn
 Twitter

12
Reageer op dit artikel

avatar
12 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
EdwinJohn OostEd ledTandarts AlmereKliq Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Linkbuilding
Gast

Dit vind ik nou een mooi artikel, alles wat hier wordt vermeld klopt! Het zou fijn zijn als meerdere linkbuilders dit nou eens snapte!

Martijn
Gast
Martijn

Beste,

Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens.
Voorbeeld een website van het bedrijf waar ik werk heft nauwlijks inkomende links.
Toch hebben we een PR van 4. Likbuilding is niet het enige goede content en goede URLS helpen er denk ik ook aan mee.

Linkbuilding
Gast

Beste Martijn,

Dat is natuurlijk waar wat je zegt. Een heleboel seo factoren hebben invloed op jouw pagerank. Maar wat de schrijver van dit artikel wil zeggen is dat linkbuilders zich niet dood moeten staren op pagerank om hoog in de rankings te komen.

Neem bijvoorbeeld de website linkaanmelden.nl. Op het keyword linkbuilding variëren zij van plaats één tot plaats vier, dit terwijl zij een pagerank van nul hebben.

Waar het dus op neer komt is dat pagerank geen invloed uitoefent op je ranking. Content (En URLS en overige seo factoren) wel!

Groet,

Martin
Gast

PR is vooral belangrijk voor backlinks, als je site een link hebt op een hogere pr pagina (min. pr6) dan heb je goede resultaten op google.

Bart
Gast

Pagerank is niet meer belangrijk. De inhoud van website is veel belangrijker. Sommige websites met unieke inhoud scoren beter dan hoge pr sites.

Raul Tiru
Gast

Klopt helamaal Bart.

Unieke content is veel belangrijker. Daar gaan mijn pricipes ook naar uit.

Maar… daarnaast is een hoge pagerank gewoon leuk om te hebben.

Peter
Gast

Google kijkt ook naar de leeftijd van de url.
Is deze ouder dan 2 jaar ga je automatisch al naar pagerank 2

Kliq
Gast

Ben het toch niet helemaal eens met het artikel.

Eens, PR doet niets met ranking. Logisch, Pr is nml. een gevolg van een oorzaak. En die oorzaak is(vnml) een sterk linkprofiel.

En dát heeft wel degelijk invloed op de ranking en daarom is een website met autoriteit (pr) wel degelijk belangrijk voor linkbuilders.

Tandarts Almere
Gast

Is het nou ook zo dat een link van die site B, veel minder waarde zou hebben als hij heel veel outboundlinks zou hebben? Is elke outboundlink van de zelfde pagina evenveel waard bij heel veel, dan als er maar 1 is?

Ed led
Gast

Bedankt voor de info. Zag toevallig vandaag dat ik een PR 2 heb.

John Oost
Gast

Een top artikel!

Edwin
Gast

PR is inderdaad vooral belangrijk voor backlinks, als je site een link hebt op een hogere pr pagina (min. pr6) dan heb je goede resultaten op Google SERP.