Op herhaling: SEO tips voor webwinkels

Als er een branche is die compleet afhankelijk is van zoekmachineverkeer is dat wel de branche ‘webwinkel’. Er worden gigantische bedragen uitgegeven aan AdWords-campagnes, sommige bedrijven draaien hierdoor zelfs met verlies. Dan vraag je je af waarom die campagnes dan niet worden stopgezet als ze toch niet rendabel draaien. Dan krijg je vaak te horen ‘Iedereen doet het toch, dus ik moet wel. Fout: ‘Je moet helemaal niets!’

Je kunt beter het geld dat je uitgeeft aan AdWords-campagnes steken in het optimaliseren van je eigen website. Zorgen dat je aan de slag gaat met SEO i.p.v. SEA. Organische zoekresultaten zijn nog altijd de beste, en de goedkoopste, op lange termijn.

Enkele tips voor webwinkels zijn:

1. Kies zorgvuldig voor je hosting

Als je je richt op klanten uit een bepaald land, zorg dan dat je ook in dat land je website host. Je IP-adres moet op het land gericht zijn; dat geldt ook voor de servers waarop het draait, die moeten in het land van je klanten staan. Op die manier kom je goed in de zoekresultaten terecht van het land waar je je klanten vandaan wilt hebben.

2. Optimaliseer je plaatjes
Zie de post Genereer extra Traffic met Images

3. Content is King
Je content is je sterkste wapen in de strijd om de toppositie in Google. Zorg voor goede en unieke productbeschrijvingen. Gebruik H1 Tags voor je titels, gebruik verder Alt Tags en Bold Tags. Herhaal je keywords niet te vaak, een keer of 3 is voldoende.

4. Start een weblog

In navolging op vorige tip is het maken van content het makkelijkst met een blog. Koppel een blog aan je webshop waarop je bijvoorbeeld de laatste trends of de nieuwste producten meldt. Blogs worden namelijk goed geïndexeerd, en Google vindt dat de koppeling naar je producten hierdoor beter geïndexeerd worden, en ook vaker.

5. Optimaliseer je Metadata

Metadata spelen nog steeds een belangrijke rol. Met name de Metatag Description en Title Tag zijn erg belangrijk. Zorg dat alle pagina’s unieke titels en beschrijvingen hebben. Schrijf een pakkende titel tot 65 tekens en een unieke beschrijving voor de pagina tot ong 150 tekens. Zet het belangrijkste keyword vooraan in de Metatag Description en de Title Tag.

Er zijn nog veel meer tips, maar dit zijn wel de meest belangrijke.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback
10 jaren geleden

[…] Op herhaling: SEO tips voor webwinkels – Powered by PROSEO seohandleiding.nl/op-herhaling-seo-tips-voor-webwinkels.html – view page – cached Als er een branche is die compleet afhankelijk is van zoekmachineverkeer is dat wel de branche ‘webwinkel’. Er worden gigantische … Tweets about this link […]

trackback
10 jaren geleden

[…] dan niet worden stopgezet als ze toch niet rendabel draaien. Dan krijg je vaak te horen […] SEO Handleiding voor Zoekmachine Optimalisatie Referenties: Fullcolorshop.nl Seocenter neemt zoekmachineoptimalisatie serieus en leeft zicht […]

James
9 jaren geleden

Het is niet handig om veel geld in Google Adwords te investeren als je webwinkel nog niet geoptimaliseerd is voor de zoekmachines.

Google Adwords is een ingewikkeld advertentieprogramma waarmee je weliswaar zeer veel bezoekers naar je webshop kan krijgen in relatief korte tijd, maar indien webpagina’s niet relevant zijn volgens de richtlijnen van Google Adwords, betaal je al snel meer dan nodig is.
Ad-words vereist de juiste kennis.

Er zijn goedkopere manieren om meer bezoekers naar je webwinkel te halen, zoals zoekmachine optimalisatie (100% gratis), forum marketing (effectief), bloggen, targeted banner advertising, tekstlinks kopen en meer.

Over het kiezen van de hosting heb ik nog een opmerking: Google is veel beter geworden in het detecteren van de locatie van een webshop.
Zo kunt u in Google Webmastertools (overigens een onmisbare tool voor elke online webwinkelondernemer) instellen dat u zich richt op het Nederlandstalige publiek. Dit helpt veel.
Bovendien krijgt u met deze tool veel inzicht in de manier waarop Google uw website ziet en hoe u te vinden bent.

Verder is het raadzaam om altijd een .nl domeinnaam te nemen voor webshops die zich op de Nederlandse markt willen begeven en zich richten op de Nederlanders. Heb je bijvoorbeeld een ENG shop, gebruik dan een .com of .com.uk domeinnaam.

Het optimaliseren van de afbeeldingen van je producten in je webwinkel is iets wat je zeker niet zou moeten negeren. Dit levert immers extra content op elke pagina op en helpt Google beter begrijpen waar een webpagina over gaat.
Google heeft tekst nodig!

Maak gebruik van ALT-tags bij alle productplaatjes. Alle afbeeldingen die je hebt moet je duidelijk omschrijven.

Over de content: zoekmachines zoals Google hebben tekst nodig om te begrijpen waar een webpagina (webshop) over gaat. Zonder deze teksten kunnen search engines (zoekmachines) doorgaans maar weinig bezoekers afleveren. Zorg er dus voor dat er op iedere hoofdpagina, categoriepagina, productpagina etc. voldoende content aanwezig is om uw webshop online goed vindbaar te maken.

Verstuur ook zeker een “sitemap.xml” naar Google.
Zo’n bestand bevat de indeling, de structuur van uw webshop. Google heeft hulp nodig bij het indexeren van uw webshoppagina’s. Met behulp van een sitemap kan Google uw webpagina’s en productpagina’s makkelijker vinden.

Verzamel ook veel relevante backlinks naar uw webwinkel, omdat dit in de ogen van Google geldt als een “stem” en daardoor wordt uw webshop belangrijker voor deze zoekgigant. Een paar goede waardevolle backlinks leiden altijd tot hogere posities in de zoekmachines.

Er zijn nog meer zoekmachine optimalisatie tips voor webshops die leiden tot een betere vindbaarheid.

Lees ook: de beginnersgids van Google over SEO voor veel meer tips.