Plaats je bedrijf bovenaan met Google Places

plant je vlaggetje in Google PlacesGoogle Places kan een gigantisch verschil maken voor de vindbaarheid van je bedrijf. Toch maakt lang niet iedereen gebruik van de mogelijkheden. Volgens Google is zelfs zo’n 70% van de plaatspagina’s nog niet geclaimd. Opvallend, want bij zoekopdrachten waarin een plaatsnaam wordt gebruikt, zet Google de plaatspagina’s bovenaan het rijtje organische resultaten. Niet niks, gezien de moeite die het doorgaans kost om bovenaan het rijtje te komen. Een vermelding in Google Places is bovendien gratis. Dus is een artikel in deze handleiding op zijn plaats.

Vermelding in Google Places: voor wie is het?
Iedereen met een bedrijfsadres kan deze plaatspagina in Google Maps aanmaken. Maar de vermelding is helemaal belangrijk als afstand of locatie relevant is voor je klanten. Eigenlijk móet je deze kans dan benutten. Ook als je klanten niet naar jou komen maar jij naar hen toegaat. Je definieert namelijk ook je servicegebied, zodat jouw vermelding getoond wordt als de genoemde plaatsnaam binnen je regio valt.

Hoe krijg je zo’n vermelding?
Op Google Places kun je eenvoudig een vermelding claimen of aanmaken. Aan de hand van je telefoonnummer checkt het systeem of er al een vermelding is, in welk geval je hem kunt claimen en updaten. Is die vermelding er nog niet, dan maak je een nieuwe aan door het formulier in te vullen.

Hoezo, al een vermelding?
Google gebruikt openbaar toegankelijke bedrijfsinformatie zoals de Telefoongids en de Gouden Gids, maar ook bedrijvendirectories en andere relevante databases. Aan de hand daarvan kan het zijn dat er voor je bedrijf door Google al een plaatspagina is aangemaakt. Deze vermelding kun je vervolgens verder uitbouwen.

Hoe weet Google dat ik het ben die deze pagina claimt?
Om zeker te weten dat je bedrijf op een bepaalde locatie gevestigd is, stuurt Google na een aanmelding of claim een briefkaart naar het opgegeven adres. Hierop staat de pincode die je nodig hebt om je plaatspagina te beheren.

Waar moet ik op letten bij mijn vermelding?
Vul de velden van het formulier zo uitgebreid en nauwkeurig mogelijk in. Gebruik daarbij alle mogelijkheden die Google je biedt, dit helpt bij de optimalisatie van je plaatspagina. Gebruik naam, adres en telefoonnummer van je bedrijf zoals dat in de telefoongids vermeld staat. Vermeld je URL en check de link. Lees en volg de aanwijzingen en kwaliteitseisen die Google hanteert.

Wat kan ik nog meer doen ter optimalisatie?
Hoe meer bedrijven gebruik gaan maken van Google Places, hoe langer het rijtje wordt en hoe belangrijker SEO voor je plaatspagina wordt. Hierbij daarom wat tips.

  • Vul alle vijf de bedrijfscategoriën in
  • Vul ook het ‘extra informatie’ gedeelte in
  • Upload tien foto’s… het liefst van tevreden klanten
  • Upload vijf video’s, waarvan het liefst drie testimonials
  • Breid je servicegebied gebied uit voorbij de standaard 20 km.
  • Verkrijg zoveel mogelijk vermeldingen in bedrijfsdirectories
  • Haal je klanten over om positieve feedback in de vorm van reviews te delen met andere gebruikers

Conclusie?
Google Places is een fantastische aanvulling op je Search inspanning als locatie of afstand relevant is voor je klanten. Het is eenvoudig om je basis vermelding neer te zetten. En het is helemaal gratis. De mogelijkheden die Google je biedt om via je vermelding met je potentiële klant te communiceren zijn buitengewoon. Zijn of haar zoektocht wordt hierdoor dusdanig vergemakkelijkt dat steeds meer mensen deze dienst zullen gaan gebruiken. Het zal dan ook niet lang duren voordat optimalisatie van je vermelding nodig is om je plaats in Google Places veilig te stellen.

Dit artikel is geschreven door Matthieu Elvers van clickwriter.nl.
Matthieu is online copywriter
en gespecialiseerd in on site tekstuele optimalisaties



Reageer op dit artikel

10 Reacties op "Plaats je bedrijf bovenaan met Google Places"

Abonneren op
avatar
Sorteren op:   nieuwste | oudste | meest gestemd
nieuwsserver
Gast

Google Places is een fantastische toevoeging op Google Maps, maar ik vraag me af hoe ze het allemaal willen bijhouden.
Straten veranderen, bedrijven nog vaker.

Aertgeerts Firmin
Gast

tervueren pups ,bergerbelge,

Michel Didier
Gast

Ik heb het gedaan en het kaartje gekregen. Alles afgerond, maar het verschijnt mooi niet in beeld als ik relevante zoektermen intik.

WEBFocus
Gast

Helaas is het afronden van uw listing alleen niet voldoende om ‘in beeld’ te verschijnen na het ingeven van uw zoektermen.

Google zal enkel resultaten uit de regio weergeven wanneer deze relevant zijn, dit is zoekwoord afhankelijk.

Het logaritme van Google maakt bovendien een onderscheid tussen organische resultaten en lokale resultaten.

Het is dus aangewezen om uw plaatspagina lokaal te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden om goede resultaten te boeken.

Voor een gratis analyse of extra info kan u steeds op onze website terecht.

Robert Didier
Lid

@ Aertgeerts Firmin: bedankt voor deze waardevolle reactie. Blijkbaar werkt Google Places nu bijzonder goed bij honden. Waar is de tijd gebleven dat we het nog konden redden met ‘Zit!’…?

Jeroen Dobber
Gast

Het nadeel is wel dat het een plek is waar klanten ook negatieve reacties kunnen geven. Vergeet nietg dat mensen snellen een klacht zullen opsschrijven dan iets positiefs.

BMC Internet Marketing Bureau
Gast

In de basis put Google Places haar gegevens uit het handelsregister KvK. Daarna kunnen we als ondernemer aan de slag en Google Places optimaliseren.
Negatieve recensies zijn niet eenvoudig weg te verwijderen. Je kunt wel contact opnemen met de persoon in kwestie. En laten we één droom uit de wereld helpen, er bestaat geen enkel bedrijf die sec en alleen tevreden klanten kent.
Op deze pagina http://www.localsplash.com/blog/remove-bad-review-in-google.html kun je een tube bekijken betreft what to do with negative reviews.
Of voor meer informatie http://www.bmcinternetmarketing.nl/google-places-optimalisatie

De Linkbuilder
Gast

Ik merk dat de places steeds meer gebruikt worden als spam van mensen die makkelijk bovenaan willen komen. Blijf het dan ook vreemd vinden zoals jij ook eigenlijk al zegt dat je in een paar stappen hoger kunt komen als de organische resultaten waar vaak voor jaren aan werk inzit.

marijke
Gast

Het is niet meer zo makkelijk om met places te scoren. Je moet tegenwoordig een adres hebben in de plaats waar je voor wilt scoren.

Sam
Gast

With regular posts in Google plus and shares it helps you climb rank on Google places ranking.

wpDiscuz