SEO voor Webshops

Als webshop wil je op internet natuurlijk zo goedkoop mogelijk aan je toekomstige klant komen. Je wilt je niet scheel adverteren om tot een verkoop te komen. Veel mensen gaan dure campagnes inkopen en veel reclame maken terwijl de infrastructuur van de site ronduit brak te noemen is.

Om je shop goed in google te laten ranken is SEO dus erg belangrijk. Ik zal een aantal van de belangrijkste factoren voor je op een rijtje zetten:

1. Title tag
Zorg dat alle detailpagina’s van je producten een unieke titel hebben met de naam van het product, verder is het verstandig om het type product erachter te vermelden. Bijv. ‘Barbecueshop.nl | Weber Genesis E-320 Barbecue’. Op deze manier zul je ranken voor Barbecue en Weber Genesis E-320. Je ziet dat in vele webshop software standaard alleen de shopnaam staat en dat de titels niet tot op productniveau te beheren zijn, dit is dus zeer slecht voor je ranking. Unieke titels is dus prioriteit!

2. Meta Tags
Elke productpagina moet aparte meta tags hebben, dit is niet zo zeer interresant voor je ranking maar wel zeer interesant voor de vermelding in Google. Google neemt vaak de description tag als kort verhaaltje voor de zoekresultaten listening. Hoe meer relevant deze is hoe sneller de gebruikers op jouw zoekresultaat zullen klikken. Je kunt de Description en Keywords tag dynamisch laten opbouwen aan de hand van de productnaam en beschrijving.

3. Filenames
En wellicht de belangrijkste in combinatie met de title tag is de filename. Zorg ervoor dat de detail pagina’s van je producten een unieke filename hebben waarin de naam van het product is verwerkt. Bijv. ‘www.webshop.nl/weber-genesis-e-320-barbecue.html’. Als je zo’n fiilename in combinatie met de Title tag en Meta tag gebruikt heb je het optimaal geoptimaliseerd voor Google en zul je afhankelijk van de opbouw en productbeschrijving van de pagina goed ranken.

Daarna zijn een van de belangrijkste dingen zodra je eindelijkt goed rankt in Google met je individuele producten, dat je deze posities ook behoud. Indien je een assortiment hebt dat vaak veranderd, of dat als producten uitverkocht zijn niet meer terugkomen, dan is het zonde van je Google positie als je deze uit je webshop haalt waardoor deze ranking ook automatisch uit Google verdwijnt.

Stel je hebt een bepald type barbecue welke niet meer gemaakt wordt, en daardoor dus uitverkocht is. Maar je staat in Google in top10 op keyword barbecue met deze detailpagina. Als je deze dus uit je shop haalt dan zul je zeer veel klanten verliesen die op deze pagina uitkwamen. je kunt dan beter in de shop aangven dat deze uitverkocht is, maar wel in je shop laten staan. Op die manier komen mensen die naar dit type barbecue zochten toch in uw shop terecht, en zullen ze misschien een ander type barbecue van dat merk aanschaffen bij je.

Het is dus niet alleen zaak hoog te ranken, maar vooral om deze te behouden en bezoekers naar de juiste landingpage te begeleiden


16
Reageer op dit artikel

avatar
16 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
RobRonnie MenckemarcMarkLuuk Roovers Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Bobbink SEO Blog
Gast

Misschien moet je er nog even bij vermelden dat de Metatags zowieso de zoekterm cq. productnaam moeten bevatten anders zal Google van de pagina zelf een selectie maken.

Junni
Gast

Ik heb vorige maand een webshop in elkaar moeten steken (http://www.vectro.be/webshop) en heb toch de meeste tips van hier kunnen inbouwen, met uitzondering op unieke meta’s per product. Wel heb ik een unieke titel, description per artikel en categorie, alsook de urls zijn SEO-vriendelijk. Mooie post in ieder geval!

Tycho
Gast

Bedankt voor de tips SEO Handleiding, Ik gebruik jullie tips ook in mijn website (http://www.nltuning.nl) echter is het systeem gebouwd met joomla (versie 1) en virtuemart en dat is qua php & html structuur niet erg sterk. Wel heb ik een url-friendly plug-in geinstalleerd en nog wat andere aanpassingen gedaan naar aanleiding van wat ik hier heb geleerd. Ga zo door Seo Handleiding. Gratz!

Groet,

Tycho

Tommy
Gast

“je kunt dan beter in de shop aangven dat deze uitverkocht is, maar wel in je shop laten staan.”

Dat kun je inderdaad doen. Beter is dan nog meteen suggesties te geven voor welke bbq ook eventueel interessant voor hem zou kunnen zijn. Veel mensen sluiten het venster zodra ze de woorden ‘niet meer in collectie’ zien staan. Wanneer je dus suggesties van bijv. dezelfde fabrikant of dezelfde prijsklasse geeft, hou je ze op je webwinkel en haal je er misschien toch een verkoop uit!

Verder goed artikel!

Ruud
Gast

gisteren nog bekeken, prima site

Internomie
Gast

Een aanvulling:
Wat tussen de header tags staat h1 etc en de anchor tekst (blauw onderstreepte tekst) ook interne links tellen daarbij worden ook meegeteld.

Jelle
Gast

Goeie tip over het laten staan van uitverkochte artikelen in je webshop. Dat heeft alleen wel veel negatieve bijwerkingen voor bezoekers die op een andere manier op je site komen. Veel uitverkochte artikelen op je site werkt niet echt verkoopbevorderend. Ik denk dat het beter is om die BBQ (of in mijn geval bijv. jeans) gewoon te wijzigen in een ander type van hetzelfde merk. Andere foto en kleine aanpassingen in titel en beschrijving. Volgens mij behoud je met je nieuwe BBQ dan zoveel mogelijk van je Google positie. Mijn complimenten trouwens voor dit blog; erg informatief, al komt het… Lees verder »

Michel
Gast
Michel

Op zich een goed artikel, op het stukje over de TITLE tag na. De beste TITLE tag is: Weber Genesis E-320 Barbecue | Barbecueshop.nl en niet andersom. Bedenk maar eens wat er zou gebeuren als je meerdere pagina’s van je site open hebt staan in tabs, met daar omheen nog wat andere tabs. Hoe zie je wat wat is? Zet je de webshop naam voorop dan krijg je dit: Barbecueshop.nl | Weber Genesis E-320 Barbecue Barbecueshop.nl | Nog een fijne barbecue Barbecueshop.nl | En weer een fijne vleesbereider Barbecueshop.nl | Dit wordt de laatste barbecue Ziet er niet echt uniek… Lees verder »

Ruud
Gast

Goed artikel. Alle genoemde technieken zijn top, één ding.. als je migreert van systeem is het handig dat het systeem een 404 terug geeft en zelf uit de zoekquery van de referrer trefwoorden haalt en op basis daarvan het meest relevante product toont, of forward naar de interne zoekmachine.

SEOshop heeft al deze functies ingebouwd en rekent geen startkosten http://www.seoshop.nl

Graine de cannabis
Gast

Is er al meer bekend wanneer de nieuwe OScommerce shop er komt (3.0)?

Luuk Roovers
Gast

@Graine Lijkt een never ending story, oscommerce versie 3.0 is al in de race sinds medio 2006. Ik vraag mij sterk af of het er echt nog van gaat komen. stukje osCommerce historie: * sept 2006 osCommerce 3.0 Alpha 3 “Spekulatius” Released * sept 2006 werd ook osCommerce 3.0 -released (Alpha 3) ter download aangboden * later dat jaar is er nog eens een osCommerce 3.0 Alpha 5 Released * en toen was het stil Inmiddels is ook oscommerce 3.0 (officieel) nergens meer te downloaden. om een download te via alternatieve kanalen vinden kun je in Google zoeken naar osCommerce… Lees verder »

Mark
Gast

Mooie uitleg heb hier zeker wat aan voor http://www.pctopper.nl

marc
Gast

Bedankt voor de tips. Niet veel nieuws helaas, maar voor ons – hegro wolvega nog wel wat werk te doen.

Wat ik me echter afvraag hoe je backlinks kunt krijgen voor specifieke producten

Ronnie Mencke
Gast

Goed verhaal waar een webshop aan moet voldoen om succesvol te worden.

Het aanbod wordt steeds groter, wat is nu een goed webshop script wat al deze eisen standaard heeft?

Rob
Gast

Veel info hier vandaan gehaald toen ik met het invoeren van de metatags op vraagtekens stuitte.
Many thanks van het team van babytas.nl.

Top!!