Title Tag is het uithangbord

SEOHandleiding_TitleTagGevonden worden begint met zeggen wie je bent.
Dat doe je het best via de titel van je website: de Title Tag. Dit lijkt vrij basis maar de homepage van veel websites heeft op de blauwe balk ‘Home’ of ‘Welkom’ staan. Vraag Google NL naar Home en we krijgen 61.000.000 resultaten; en op 12.500.000 sites zijn we van harte Welkom.

Hoe werkt het. Zoekmachines hebben haast en willen zo snel mogelijk zien wat sites in huis hebben. Duurt dat te lang dan daalt de site in de waardering wat betreft de toegankelijkheid.
Een zoekmachine is mooi te vergelijken met hongerig persoon X. X loopt door een straat vol restaurants. Deze restaurants doen hun best bezoekers te trekken. Dat wordt bereikt door de naam aan de gevel: hun Title Tag. Die moet in een keer duidelijk maken wat er te eten is.

Even tussendoor: als wij mensen boven het raam Jam Hop Kim zien hangen, komt boven dat best wel eens een Thais restaurant kan zijn. Zoekmachines lezen anders. Beginnen met een korte (eigen)naam kan, maar laat duidelijk de inhoud zien!

X ziet staan ‘Thais restaurant Authentieke Thaise keuken’ en dit lokt voldoende. Vervolgens stapt X niet direct naar binnen, maar wil eerst zien wat die authentieke Thaise keuken precies te bieden heeft. Gelukkig hangt naast de deur een kastje met het menu waarop precies staat wat er te halen valt. Dat kastje is de sitemap, maar dat hadden jullie vast wel begrepen.

Die aantrekkelijke naam boven de deur is de duidelijke Title Tag die als eerste in de wordt genoemd. Heb je de aandacht van zoekmachines te pakken, zorg dat ze op de sitemap snel kunnen zien wat je te bieden hebt.


0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Robbert
10 jaren geleden

Ik heb liever geen kastje naast de deur maar een goed geordend en overzichtelijk restaurant.

Maar inderdaad, de title tag wordt zwaar onderschat. Je ziet nog steeds nieuwe sites opgeleverd worden met als titel home. Zelfs door hele grote design bureaus!

Bart
10 jaren geleden

Wij van DHZbeveiliging.nl laten de onze naam in de title tekst terugkomen.
We verkopen beveiligings materialen en laten dat in de domijnnaam en title tekst dus terug komen.
Wij zien ook sites waat bijvoorbeeld “welkom” staat en merken dus ook dat dat een gemiste kans is….

Tim
Tim
10 jaren geleden

Goed stukje. Ben het er helemaal mee eens. Toch goed om dit nog eens na te lopen.

Pascal
Pascal
10 jaren geleden

@Bart
Zou je toch niet ook een paar keywords in jullie title-tags zetten? Ik keek even op je site, maar het is wel erg minimaal wat er staat. Kan uiteraard goed zijn, maar ik zou toch vaker de bedrijfsnaam terug laten komen in de title-tag.

Of heb ik het mis? Vinden anderen dat het gebruik van de title-tag op Barts website juist helemaal goed is?

Jurrien
10 jaren geleden

@Pascal Deze title tag heeft totaal geen Call-to-action. En bovendien is mij niet meteen duidelijk wat jullie als bedrijf bieden. Zet dan “de online beveiligingswinkel” in de title tag

Jurrien
10 jaren geleden

Nu ik mijn reactie terug lees kan ik begrijpen dat deze misschien een beetje onduidelijk is. Ik heb het tegen Bart en heb het over zijn corporate site

Matthijs
10 jaren geleden

En toch ben ik van mening dat er naast het hele SEO verhaal vaak niet wordt gekeken naar design, algemene uitstraling (huisstijl) en gebruiksvriendelijkheid.

Je kunt er van alles aan doen om ‘goed’ gevonden te worden, maar zorg er ook voor dat, wanneer men jouw website weet te vinden, men niet bedrogen uitkomt en ook op de website blijft en mogelijk overgaat tot het aankopen van een product of het invullen van een contactformulier.

Ik mis (no offense) op http://www.dhzbeveiliging.nl wel de nodige uitstraling die ik zou verwachten.

Want ook dán is het een gemiste kans en zal de bezoeker de website snel verlaten en op zoek gaan naar een andere aanbieder.

Er moet dus een perfecte balans zitten tussen vindbaarheid en vormgeving.

Fritz-Events webshop
10 jaren geleden

Ook wij hebben op onze site aandacht besteed aan de Title Tag. Regelmatig wijzigen we hem overigens.

Volgens mij is dit één van de belangrijkste zaken voor SEO en ik snap dan ook niet dat er inderdaad een heleboel sites zijn die zich daar niet zo druk om maken (al moet er aan onze site ook nog heel wat gebeuren…)

trackback
10 jaren geleden

[…] Om gevonden te worden moet je duidelijk maken wat je in huis hebt. Goed middel is de aanleg van een sitemap, maar zoekmachines (Google e.a.) doen meer: ze lezen de pagina’s om te ontdekken waar het om gaat […]

Bart
10 jaren geleden

Het is allemaal maar lastig en moeilijk te begrijpen wat er allemaal afspeeld met het SEO gebeuren.
Onze site is redelijk goed volgens seocentro.com maar om het echt goed voor elkaar te krijgen zal je volgens de geleerde nooit kunnen scoren met een standaard programma met standaard frames.
Nu is er een concurent van mij gestart met een gratis programma waar volgens seocentro.com alles fout aan is en toch heel goed scoord op de zoekmachines.

Wat doe ik dan niet goed?

Bart

http://www.dhzbeveiliging.nl

trackback
9 jaren geleden

[…] de adresbalk staat de favicon van de browser of het programma, en daar valt niet aan te tornen. In Title Tag is het uithangbord lieten we al zien dat je weinig bereikt als in de adresbalk ‘Welkom’ achter de favicon van […]

trackback
9 jaren geleden

[…] inhoud en bekijkt de Title Tag. Daarin moet op unieke wijze staan wat de pagina inhoudt. Afijn, bekend verhaal. Maar dan de bezoekers. Je zou zeggen: Google doet alles zoveel mogelijk vanuit het oogpunt van […]

Micheal
5 jaren geleden

Ik ben het er helemaal mee eens. Het is een goed stukje.