Top3 van wat bezoekers van onze website doen en waarom niet

Gebruikers van websites gedragen zich niet als de hond van Pavlov.
Oké, mensen zijn gewoontedieren, maar ze iets aanleren lukt amper. Daarom spelen we in op het vaste gedrag dat bezoekers van onze website nu eenmaal hebben. Dat betekent vooral dat de kijker niet verrast wil worden: wij mensen voelen ons echt goed thuis op vertrouwde bodem. De Top3 kent geen winnaar.
Geen medailleverdeling dus, maar drie categorieën die even belangrijk zijn.

Punt 1 of 3 of 2: Scannen
Bezoekers scannen de pagina als ze die in beeld krijgen. Dit is geen nieuw verhaal, maar wel een heel belangrijk verhaal. Scannen heeft bepaalde gevolgen:
1. Banners zijn niet populair en worden amper bekeken. Deze aandoening ‘banner blindness’ komt omdat een banner snel op reclame lijkt. Ga daarom niet flink aan de slag met die uitgebreide design tool, maar houdt het bij alleen tekst (zie AdWords).
2. Trefwoorden zijn enorm belangrijk! Trefwoorden heten niet voor niets trefwoorden: je treft gebruikers voordat ze verder lezen. Wat we doen voor een goede score bij onze gasten is de belangrijke trefwoorden regelmatig over de hele pagina verdelen en het belangrijkste trefwoord <strong&#62 weergeven.
3. Alles moet aantrekkelijk en overzichtelijk zijn. Kortom: verwijder een hoop (‘Welkom op!’), gebruik een bulleted list, zoek passende afbeeldingen en ga zo door met opleuken tot de boodschap van de pagina voor bezoekers van onze website snel duidelijk is.

Punt 2 of 1 of 3: To the point
Als bezoekers zich thuis voelen op jouw site klikken ze graag door. Je moet ze echter wel vasthouden. Er zijn verschillende dingen die je daarom in de gaten moet houden: men zoekt iets en komt op jouw pagina terecht. Blijf daarom to the point! Bezoekers hebben last van tunnelvisie: ze lezen wat ze zoeken en wat daar weinig mee te maken heeft is niet zo interessant. Afwijken van waar het om gaat, betekent dat onze gasten afscheid nemen en wegklikken. De aandacht vasthouden is de boodschap. Wat in beeld komt moet daarom altijd duidelijk zijn en blijven. Hulpmiddelen zijn breadcrumbs en aantrekkelijke menu’s. Je logo als button naar de homepage en geen ‘lege’ buttons waar geen link onder zit houden het duidelijk en overzichtelijk.

Punt 3 of 1 of 2: Snelheid
Het befaamde scannen in het F-partoon heeft een oorzaak. Men zoekt snel naar navigatiemiddelen en logo’s en die staan vaak linksboven; daar zetten wij ze ook neer. Wat we bij de vorige punten ook al tegen kwamen: bezoekers komen niet zomaar op jouw site. Ze zoeken iets en willen dat zo snel mogelijk vinden: tunnelvisie. Dan mag je site er nog zo fraai uit zien; als bezoekers niet worden getroffen, zoeken ze verder. Geduld heeft niemand. Bezoekers zullen daarom zo snel mogelijk van die duidelijke menu’s op je site gebruik maken om te vinden wat ze zoeken. Oftewel: logische en duidelijke menu’s zijn hard nodig.

De conclusie is dat we bezoekers van onze website niet gaan verrassen met iets waar ze eigenlijk niet naar op zoek zijn. Werk daarom ook niet of nauwelijks met instructies. Men bezoekt jouw website niet om even stevig de les te worden geleerd; dat kan verkeerd vallen (‘sorry voor al deze tekst’).


Seo
Copywriter
Robert Didier
Robert Didier is de zoekmachinemarketing specialist van Spelwerk Teksten. Hij zorgt dat bestaande websites geen verplicht nummer zijn, maar doen wat ze moeten doen.

Benieuwd wat voor uw website mogelijk is? Vraag het hem per e-mail.

 LinkedIn
 Twitter

6
Reageer op dit artikel

avatar
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
Top3 van wat bezoekers van onze website doen en waarom niet | SeocenterSeslisohbetBedrijfsuitjeKarinEasy Website Optimalisatie Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Melvin Van de Bout
Lid

Goed verhaal, wat ook altijd een goede is vindt ik is om onderaan een post 5 related post te zetten. Zodra een bezoekers klaar is met lezen dan heeft die al heel snel de neiging om op het kruisje te klikken. Dit wil je niet, je wil de bezoeker zo lang mogelijk op je website houden en dat kan heel goed door related onderwerpen te tonen.

Youtube haalt het meeste verkeer uit de related video’s! ( toch ? 🙂 )

Easy Website Optimalisatie
Gast

Afhankelijk van de content van je website kun je bepalen wat je plaatst en hoe je navigatie zit. Bij blogs en andere dynamische content is het inderdaad een slim idee om een related fee te maken. Gaat het om statische content geldt dit niet, maar moet het wel meteen duidelijk worden wat eventueel nog meer interessant is om te lezen. Het menu is hiervoor een belangrijk middel.

groeten,

Stijn Driessen

Karin
Gast

Geweldig dat jullie hier aandacht aan besteden!

Deze 3 punten gelden ook helemaal voor webteksten.
Een heel groot deel van de informatieoverdracht op het web gaat via tekst. Google is er gek op.

Koppen, tussenkoppen, hypertekst en goede leads maken tekst scanbaar. Via het F-patroon krijgen deze als eerste de aandacht.

Aantrekkelijke, heldere, leesbare en actieve teksten nodigen uit tot verder lezen en houden bezoekers vast.

Een samenwerking tussen SEO-specialisten, grafisch ontwerpers, communicatiedeskundigen, webredacteuren en webontwikkelaars lijkt mij heel waardevol om websites toegankelijker te maken.

Bedrijfsuitje
Gast

Ik heb bij banners inderdaad ook het gevoel dat het vaak als spam wordt aangezien en daardoor bij het scannen vaak wordt genegeerd. Desondanks zien ik dat wanneer bezoekers naar een specifieke plek op zoek zijn (bijvoorbeeld foto’s), en je hebt een bannertje aan de rechterkant met het woord foto’s erin, het toch gevonden wordt…

Het is trouwens wel jammer dat er zoveel vast word gehouden aan bepaalde richtlijnen e.d. Dat beperkt helaas de creativiteit van designers en programmeurs i.m.o.

Seslisohbet
Gast

Afhankelijk van de content van je website kun je bepalen wat je plaatst en hoe je navigatie zit. Bij blogs en andere dynamische content is het inderdaad een slim idee om een related fee te maken. Gaat het om statische content geldt dit niet, maar moet het wel meteen duidelijk worden wat eventueel nog meer interessant is om te lezen. Het menu is hiervoor een belangrijk middel.

trackback

[…] dat de kijker niet verrast wil worden: wij mensen voelen ons echt goed thuis op vertrouwde […] SEO Handleiding voor Zoekmachine Optimalisatie Referenties: Fullcolorshop.nl Seocenter neemt zoekmachineoptimalisatie serieus en leeft zicht […]