Verdeling van trefwoorden over de pagina

Binnen SEO volgen we nu geheel de weg van de Panda. De Master Po van SEO vertelt ons dat we het best uit kunnen gaan van wat gebruikers willen. Google geeft inzicht in hun richtlijn door ons een reeks vragen voor te leggen die gebruikers stellen. We gaan hier in op de wens dat de hele pagina interessante informatie moet bieden. Sleutelwoord: trefwoorden!

Eerst voor de niet-kenners: Master Po is de leraar van Kwai Chang Caine in de tv-serie Kung Fu . Nu we allemaal kenners zijn: Google gaat voor kwaliteit. De indruk die Google geeft van waarop Panda is gebaseerd, is weergegeven in vragen die gebruikers zouden kunnen stellen. Deze 23 vragen hebben o.a. tot gevolg dat een website een betrouwbaar geheel van pagina’s is, dat de onderwerpen zorgvuldig behandelt. Elke pagina moet van boven tot beneden over het onderwerp gaan en mag geen onzin bevatten.

Snippets in beeld

Dat trefwoorden verdeeld moeten zijn is interessant, maar eigenlijk wisten we dit al. De meerwaarde zit in de snippets. Snippets zijn de woorden waarop is gezocht en die op de resultatenpagina strong in beeld komen. Nu gebeurde dat al in de Metatag Description. Een goede reden om daar goede trefwoorden neer te zetten.
Maar Google geeft ook een afbeelding van de gevonden pagina en geeft de snippets dan weer in balken. Na zoeken op “SEO” oogt dit gewoon goed:

SEO-Handleiding_Snippets

Omdat het trefwoord op meerdere plaatsen op de pagina staat, wordt dit ook meerdere keren weergegeven met een fraaie breuklijn ertussen.
Een prima reden voor een goede verdeling van trefwoorden.

Zorgvuldig zoeken naar synoniemen

Trefwoorden hebben vaak verwante woorden en het is de moeite waard daar aandacht aan te besteden. Bij het in beeld brengen van de snippets neemt Google die namelijk mee. Voorbeelden zijn de combinaties “gebruikt” – “tweedehands” en “shop” – “winkel”, al moet “shop” wel nader bepaald worden omdat dit woord solo te sterk werkt om het synoniem “winkel” in beeld te krijgen.
De Master Po van SEO geeft ons een wijze les: “Zorg voor een goed trefwoordenonderzoek en verdeel de trefwoorden verstandig over de pagina, Grasshopper!”


Seo
Copywriter
Robert Didier
Robert Didier is de zoekmachinemarketing specialist van Spelwerk Teksten. Hij zorgt dat bestaande websites geen verplicht nummer zijn, maar doen wat ze moeten doen.

Benieuwd wat voor uw website mogelijk is? Vraag het hem per e-mail.

 LinkedIn
 Twitter

Reageer op dit artikel

9 Reacties op "Verdeling van trefwoorden over de pagina"

Abonneren op
avatar
Sorteren op:   nieuwste | oudste | meest gestemd
Robson
Gast

Gewoon wat je op de basisschool leert over het schrijven van een opstel.

Elhaym
Gast

Zoekalgoritmen van Google konden eenvoudig worden gedecodeerd door het analyseren van de resultaten pagina’s. Rond 1990 reliseerden zowel ethische SEO bedrijven en spammers zich dat de resultaten van zoekmachines kon worden gemanipuleerd door het eenvoudige proces van het aanpassen van een website’s meta-tags voor de gewenste relevante trefwoorden.

trackback

[…] ons een reeks vragen voor te leggen die gebruikers stellen. We gaan hier in op de wens dat de […] SEO Handleiding voor Zoekmachine Optimalisatie overpaginatrefwoordenVerdeling […]

Raul Tiru
Gast

Zet je bezoeker voorop en Google zal het waarderen. Té veel trefwoorden leest niet lekker en wenkt ook argwaan op bij zoekmachines.

Bezoeker is koning. Schrijf niet alleen voor zoekmachines.

Dennis Schmets
Gast

Goed artikel, heb vorige week wat onderzoek gedaan naar rich snippets van Google. Ik was versteld van het resultaat. Kan ik iedereen aanbevelen.

trackback

[…] / zoekwoordende kernbegrippen van keywordsKeywords vinden met youtube Goede zoekwoorden kiezen Verdeling van trefwoorden over de paginaGoogle May Day Update en de gevolgen voor longtail keywordsAantal keywords per tekstHow to Use […]

Boelens
Gast

Inderdaad goed kijken naar de verdeling, maar het niet te gek maken; het moet wel leesbaar blijven en geen reclamepraatje worden.

wpDiscuz